Copyright © deze pagina is bijgewerkt op -This page is updated:

Deze pagina bevat een overzicht van de persberichten.
De meest belangrijke persberichten uit het verleden vindt u in het:
historisch overzicht
This page contains a list of current press releases.
The most important press releases of the past can be found in the:
history overview


Fatimees v/d Maand Gerard van den Oetelaar


Fatimees van de Maand
Maandblad wijk Fatima Weert

Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
  2018

 
 

Fatimees


Uit de verf gekomen Gerard van den Oetelaar


De Limburger Dagblad
Uit de verf gekomen
Uitgelicht door Ron Buitenhuis
 
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 14-6-2017

 
 
Klik hier voor de leesbare versie (PDF)
Uit de verf gekomen

The best Modern and Contemporary Artists" book 2016

Hier staan de Reliëf schilderijen die Gerard in het Kunstwerkboek van 

The best Modern and Contemporary Artists" book 2016 heeft gepubliceert.

Het Kunstboek wordt over de gehele wereld in Musea en Boekwinkels gedistribueerd
En Gerard heeft er een Award voor gekregen vanwege zijn eigen bijzondere stijl.


Here are the Reliëf paintings that Gerard Artwork Book 

"The best Modern and Contemporary Artists" in 2016 publisched.

The Art Book is distributed in Museums and Bookstores around the world 
And Gerard has got an award because of his particular stylistic Value. 

Flyer1
Flyer 2
Bookpage 140-141
Page 140 and 141

Logo
© 2016 The Best Modern and Contemporary Artists 
Curated by Salvatore Russo, Francesco Saverio Russo. 
Vienna, Palais Sternberg, November 19 - 2016.


In gesprek met Gerard van den Oetelaar


Hallo Weert

Klik hier
 
voor de Link naar de uitgave  

Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 Juni 2014

 5
 6 en 7 van 16

Hallo Weert Voorpagina

Contemporary Art of Excellence 2015


Het "Contemporary Art of Excellence" Boek 2015 is het
eerste volledig geïllustreerd kunstwoordenboek dat
hedendaagse kunstwerken, laat zien en beschrijft
dat is samengesteld door de GAA.

Het presenteert een overvloed van gevarieerde en kleurrijke afbeeldingen door een selectie van de beste opkomende
artiesten van de dag van vandaag.

Gerangschikt in alfabetische volgorde per kunstenaar, het is verbazingwekkend makkelijk te gebruiken. Met grote vertegenwoordigers, afbeeldingen en een informatieve
tekst die de werken in detail bespreekt evenals het
aanbieden van informatie over zijn maker.

Het CAE-kunstboek is het allebei,
educatief en een echt verzamelobject.




The “Contemporary Art of Excellence” Book 2015 is
the first ever fully-illustrated art dictionary that
showcase contemporary artworks,
that is curated by the GAA.

It presents an abundance of varied and colourful
images by a selection of the top emerging
artists of the present day.

Arranged in alphabetical order by artist, it is
amazingly easy to use. With large
representative images and an informative
text that discusses the works in detail as well as
offering information about its creator.

The CAE Art Book is both,
educational and a true collectible item.

CAE_Book2015_Page20

CAEBOOK2015Page20

CAEBOOK2015Page21

CAE-book2015

© 2015 Global Art Agency, Ltd. United Kingdom
Contemporary Art of Excellence First Edition
ISBN 4132682992 GAA Publishing Production.
publishing@globalartagency.com www.globalartagency.com


Gerard van den Oetelaar in het Louvre te Paris (Fr).

De Limburger

Klik hier
om het artikel te bekijken.
Met Dank aan Dagblad De Limburger
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 17 oktober 2014

 Regio
 B7

Op 19 oktober op RTL4 om 10.50 – 11.20 uur Life is Beautiful bij RTL 4 Zondagmorgen
 een interview met Gerard over zijn expositie in het Louvre.



ANC Media,
De Trompetter Weert

Klik hier
voor informatie.  

Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 September 2014




Louvre Paris


" THE BEST MODERN AND CONTEMPORARY ARTISTS 2014 "


Hier staat de informatie over de Award die Gerard van den Oetelaar 

heeft ontvangen voor zijn deelname aan, waarvoor 

364 kunstenaars vanover de gehele wereld 

werden geballoteerd en uitverkoren

om in het Italiaanse Kunstboek van 

Salvatore Russo te exposeren.

" THE BEST MODERN AND CONTEMPORARY ARTISTS 2014 "

Award Italiaans Kunstboek 2014

Hieronder de tekst van Salvatore Russo bij de foto's van de kunstwerken
van Gerard van den Oetelaar.
De originele Italiaanse en
Engelse tekst met daar onder de Nederlandse vertaling.




Een visueel conceptualisme van buitengewoon vakmanschap,
dat door Gerard van den Oetelaar word voorgesteld.
Via een grote samenvatting van tekens,
leidt de Meester ons in wat is zijn paradijs van het denken.
Een paradijs waar we een teken van de schittering van de
geest van de kunstenaar zien, en een reeks van kleuren,
die aan ons wordt gepresenteerd in vele varianten.


Salvatore Russo.
Logo Salvatore Russo


Expositie Johor Bahru Malaysia

De Trompetter-Land van Weert

     
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 6 februari 2013


Trompetter8-1-2012Johor


Expositie Veldhoven Interieur

Bilthoven
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 1 maart 2013

 Affiche

Internationale Tentoonstelling "LINK" in Johor Bahru, Malaysia 

Khabar Orang Kohor Malaysia
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 17 december  2012

 MedKom
LINK
A translation into Dutch and English is on the page work in Museums.
Een vertaling in het Nederlands en Engels staat op de pagina Mijn werk in Musea.


Open atelier en beeldentuin

De Trompetter-Land van Weert
Publicatiedatum:
 Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 1 juni 2011


2011 Open Atelier en Beeldentuin

Een kunstenaar op het toevalspad

De Trompetter-Land van Weert
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 20 oktober 2010


 13
2010 Toevalspad



Kleurrijk Kunstenaar

Zondagnieuws
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 mei 2009

2009 Kleurrijk Kunstenaar


Sarawak Museum

Eastern Times
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 oktober
2008


Gerard kreeg de uitnodiging van het Sarawak Museum, nadat er een delegatie van dat Museum een
bezoek had gebracht aan Melaka. Hier heeft Gerard een Permanente tentoonstelling in het Art Museum.

Op 23 oktober 2008 was de Opening in het Sarawak Musum te Kuching. De tentoonstelling was in het kader
van 45 jaar onafhankelijkheid van Sarawak- Borneo. Gerard maakte voor het Museum 2 schilderijen welke
de symbolen van de 45 jaar onafhankelijkheid weergaven. Onmiddellijk na de opening, die door Minister
van cultuur/toerisme, Datuk Michael Manyin J Ak Jawong werd geopend, kwam van deze Minister
al de vraag om deze expositie te verlengen. Dit mede door de symbolen die voor zich
zelf spraken. Het geheel was voor hun cultuur erg aanspreekbaar, mede door het
Sarawak
kleur gebruik en de abstractie van symbolen. Ook sprak het hun aan omdat Van Den Oetelaar in
zijn schilderijen geen politiek, geloof en seks verwerkt. Tevens vertelde deze Minister dat Gerard
de eerste Nederlander in Kuching was die daar met Moderne kunst kwam exposeren.
(zie verder het krantenartikel) Na enkele dagen waren er al 2 musea die deze
tentoonstelling graag wilden hebben en dat zijn, het Art Museum van
Kota Kinabalu- Sabah op Borneo en van Johor Bahru ligt
op het vaste land van Malaysia, tegen Singapore aan.


KUCHING: There is a need to expand the present Sarawak Museum which is touted to be the best
in South East Asia in the future, said Minister of Urban Development and Tourism
Datuk Michael Manyin Jawong. "We need a bigger building for our museum
to cater to the increasing number of visitors. Our present one is getting too
small. As we go by, we see our requirements. For now it is too premature
for me to answer that question.
(on whether we will have a bigger building for the museum).

"It can be a reality when we have the money. The money has to come from KL.
We will think about it and put up a request maybe under the 10th Malaysia Plan,
" Manyin told reporters after launching an art exhibition entitled, "More than Colours"
at the Arts Museum here yesterday.

He reiterated that if you really want a good museum, ample space was needed, especially parking
spaces for visitors. "Take for instance, the London Museum. One can spend the whole day there.
"It has a cafeteria and bookstore inside where one can do your research work.
We have to incorporate these facilities into a big space.
And if you go to the various museums and cathedrals in Paris,
there are plenty of spaces at these premises. Some can accommodate
about 100 coaches at any one time," he pointed out.

Manyin was however proud of the Sarawak Museum as it is one of the state's main tourism products.
"It currently attracts some 500,000 visitors annually," he said.
On another issue, Manyin said local artists needed to be proactive and dare
to venture out and explore the possibilities in bigger markets.

Director of Sarawak Museum, Sanib Said, said the museum would continue to hold art exhibitions
to attract more visitors. "As we are not charging any entrance fee to visitors to the Sarawak Museum,
we have placed donation boxes at the entrance similar to some museums in western countries.
This is so because if we start charging the visitors, then fewer people will want to visit the museum,

" he said.
The art exhibition entitled, "More than Colours" is a solo exhibition by a Dutch abstract artist,
Gerard Van Den Oetelaar. The exhibition is being held from October 23 until November 23.
Meanwhile, Van Den Oetelaar said he had exhibited his works in the Museum of Modern Art,
Moscow, Tula Art Museum, Russia and the Stadthuys in Malacca.

"I don't mind to share my skills with the local artists," he said.
Oetelaar had also donated two pieces of his creation to
the Sarawak Museum valued at 5,000 Euro each.

Exhibition Museum Maleisië

Zondagsnieuws
(regionaal nieuwsblad)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 17 december  2006

zondagsnieuws

The Art of Placement

The Star
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 november 2006

The Star Page02



Chinese krant Nanjang Melaka

Chinese krant Nanjang
Melaka
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
8 november 2006


Krant In het Chinees Nanjang Melaka

Museum Malaka

Permanente tentoonstelling
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 oktober 2006


Galeri Seni Perbadanan Muzium


Permanente tentoonstellingen
Melaka Malaysia & St. Petersburg Russia

Permanente tentoonstellingen
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
november 2006


Melaka en Petersburg Exposities


Unleashed Mind

New Straits Times
(Malaysia's premier newspaper)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 14 december 2004


New Straits

Going Dutch in Colours

New Straits Times
(Malaysia's premier newspaper)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 4 december 2004


18
New Straits page 1

Globalisering van een Weerter kunstenaar

Dagblad De Limbuger
(provinciaal dagblad)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 15 mei 2003

 Midden-Limburg
 A3
De Limburger page 03


Land van Weert
Toevalspad

Land van Weert
(weekkrant voor Weert en omgeving)
Publicatiedatum:
 Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 mei 2002

 
 pagina 11
Kind aan huis in Malaysia


Kunst kijken bij de Gebr. Troost


Binnenste Buiten
(prospectus)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
voorjaar 2002


Prospectus Binnenste Buiten


FLITS


Flits
(maandblad voor de Nederlandse
gemeenschap in Maleisië)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
  april 2002


  15, 16, 17
Flits


Stan Huygens journaal


De Telegraaf
(landelijk dagblad)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 5 maart 2002

 Stan Huygens  journaal

Stan Huygens journaal


The Star

The Star
(daily and Sunday newspapers)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 january 6th, 2002


 24

The Star, Malaysia's most widely-read English-language daily and Sunday newspapers.

Everything about Dutch painter Gerard van der Oetelaar's work is strong; and it's the kind of strength that can cut across all forms of visual distraction, catch the eye and keep it locked for a long time.

This strength lies in the sharp play of light and shadow that is dominant in each of his abstract oil paintings, and is further accentuated by his bold and overwhelming strokes and use of vibrant colours.

The secret behind all this display of strength and power is his highly creative and clever use of different three-dimensional texture.

"I use a lot of recycled material like cotton, fabric and corrugated boards," said Oetelaar in Malacca recently.

HIGHLY SUBJECTIVE: The message or theme of Oetelaar`s work is highly subjective, leaving the viewer to make his own conclusions. His choice to omit titles for his paintings further allows the viewer freedom to interpret the work as he sees fit.

"Through years of experimenting, I found that such material when incorporated into paintings bring out effects and contrasts that are not found in two-dimensional flat paintings."

The materials are blended so well that the image and texture are in perfect harmony with one another and neither one nor the other distracts the viewer.

He uses the recycled materials to form irregular contours and gradients and paints over them using strong strokes.

"My main colours are yellow and white which are able to catch light well," he said.

His extensive use of yellow brings to mind a certain other Dutch artist who was obsessed with this same colour - Vincent van Gogh. There is also a small semblance of Van Gogh's usage of yellow-white-blue in Starry, Starry Night in most of Oetalaar's paintings, where the central image is in bright yellow and white while the surrounding is in evening sky blue.


Textures in perfect harmony


By Vanitha Nadaraj


Oetelaar finds that purely incidental.

"In fact, I do not follow any particular artist or style. I just do what I find suits me best and what helps me to express myself well," he said.

Oetelaar is a self-taught artist who experimented a lot before he felt that he had finally found his own style. Now 52, he was formerly a bookkeeper who painted mainly realist portraits in oils and charcoal during his spare time. He gradually gravitated towards abstract paintings and has held numerous exhibitions in Europe. His first Asian exhibition was in Jakarta in 1996.

The message or theme of his work is highly subjective, leaving the viewer to make his own conclusions. His choice to omit titles for his paintings further allows the viewer freedom to interpret the work as he sees fit.

"Why should I determine the thought process of another person when creativity should be interpreted creatively?" he reasoned.

Personal interpretation is so easy because each of his work is a visually loquacious piece - one that says a lot. He does, at times, go into symbolism by using motives like fish and birds to bring in more structured meaning to his images.

His friend, Art Gallery Perzim-UiTM Melaka co-ordinator Abdul Rashid Md Ali, feels that Oetelaar uses very basic shapes to create highly abstract images. "This makes his work abstract without being arrogant," said Abdul Rashid.


Oetelaar was in Malacca recently to make arrangements for his exhibition to commemorate the 400th anniversary of the arrival of the Dutch East India Company (VOC) in Asia. A month-long exhibition, which will be opened by the Dutch ambassador to Malaysia, J. von Muhlen on March 2, will be held at the Art Gallery Perzim-UiTM Melaka.

The Sunday Star

Het hele Westland


Het Hele Westland
(winkelkrant)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 29 juni 2000
 74
 3587
 3

Kunstenaar Gerard van den Oetelaar opnieuw bij Troost Interieurs


Troost Interieurs in Monster en Leolux Studio Westland in Naaldwijk
hebben opnieuw een bijzonder aantrekkelijke expositie weten te creëren.
Kunstenaar Gerard van den Oetelaar toont er de komende weken recent werk.

Van den Oetelaar is geen onbekende meer bij de Troost Woonadviesgroep. Al enige jaren geleden exposeerde de opkomende kunstenaar in Monster.

Gerard is geboren in Loosbroek (N.-Br.) en woont / werkt sinds 1973 in Weert. Aanvankelijk als autodidact experimenteerde hij met aquarellen,
gouaches en houtskool-tekeningen. In 1975 volgde hij een cursus portretschilderen waardoor hij zijn experimenten kon voortzetten met meer kennis van technieken.

In de volgende jaren maakte hij o.a. fresco's en portretten in olieverf en houtskool. Ook illustreerde hij op verzoek diverse boekwerken.

Zijn persoonlijk onderzoek mondde geleidelijk uit in soms figuratieve,
maar hoofdzakelijk abstracte werken. Zo ontwikkelde de kunstenaar een techniek die volledig in overeenstemming is met zijn eigen belevingswereld.

Van den Oetelaar maakt o.a. van katoen, hout en verf ruimtelijke reliëfs, waarmee hij de beperkingen van het platte vlak doorbreekt.
Een belangrijk element in zijn werk zijn thema's waaruit hij inspiratie haalt.  Meestal zijn het de gewone dingen van het leven zoals;
liefde, verdriet, angst, woede, macht en onmacht, en de wereld
waarin we leven. Zo kan elke lijn of kleur dat symboliseren. Met zijn
reliëfschilderijen en vrijstaande objecten treedt hij naar buiten en
heeft hij de interesse gewekt van verschillende particuliere
verzamelaars in en buiten Nederland.

Meubels en Kunst kijken?

Bram en Wim Troost heten u van harte welkom!

Eén van de werken van Gerard van den Oetelaar

Westland

Troost Interieurs
Herenstraat 7 in Monster.

Openingstijden:
Di t/m Do van 10.00 tot 17.30 uur
Vr van 10.00 tot 21.00 uur
Za van 10.00 tot 17.00 uur.

Leolux Studio Westland

Woonboulevard Naaldwijk.

Openingstijden:
Ma van 13.00 tot 17.30 uur
Di t/m Do van 10.00 tot 17.30 uur
Vr van 10.00 tot 21.00 uur
Za van 10.00 tot 17.00 uur.


Gerard van den Oetelaar

Symbolieken in reliëf Malevich Foundation


Werelden waarin wij leven kunnen in ons gevoel een plaats krijgen, zo leeft ieder mens in zijn of haar gedachtewereld.

Gerard zoekt in zijn reliëfs en kleurgebruik naar herkenning van dit gevoel.

Om hieraan kracht en uitdrukking te geven zijn deze symbolen vaak duidelijk zichtbaar en versterken de compositie.

In zijn werk streeft de kunstenaar naar een dimensie waar persoonlijke ervaringen en externe invloeden met elkaar in evenwicht zijn. Dit is een voortdurende uitdaging waarin hij tracht zijn eigen aspecten en die van de opdrachtgever te verzoenen in een abstract reliëf. Hij gebruikt bewust geen titels om de vrije loop van de vormen niet te hinderen door overbodige gedachten. Immers, het dwalen van de ogen roept een sfeerbeeld op dat de gemoedstoestand van de schilder uitdrukt. Zijn persoonlijk onderzoek mondde geleidelijk uit in soms figuratieve, maar hoofdzakelijk abstracte werken.

Aldus ontwikkelde de kunstenaar een techniek die volledig in overeenstemming is met zijn eigen belevingswereld. Met de wens om in compacte vanzelfsprekende composities diepere gevoelens visuele uitdrukking te geven, maakt hij van katoen, hout en verf ruimtelijke reliëfs waarmee hij de beperking van het platte vlak doorbreekt.

Nadat hij zijn eerste portretten schilderde en hij zich meer ontwikkelde, ontdekte hij het fundamentele dualisme dat bestaat tussen het observeren van de realiteit, haar materiele vorm, en zo ontstond de drang om 
te ontsnappen aan het visualiseren dan wel het scheppen van de emoties die de symbolen van het leven oproepen. Hij laat de menselijke fantasie zijn vrije loop. De kijker bepaalt zelf wat hij wil zien en ontwikkelt een eigen creativiteit. Zo ontsnapt hij aan het keurslijf van het conventionele, maar bepaalt zeer nadrukkelijk het gevoelsmoment en kan in gewonnen onafhankelijkheid met de kracht zich uitdrukken in het experiment van een dominerend reliëf. Fel, maar zeer intensief, naar een volwaardige en plastische expressie toe.
"New Substantiality" was de naam van de tentoonstelling in Moskou waar Gerard op uitnodiging van de Malevich Foundation in mei 1994 exposeerde en waar één van zijn werken in de collectie van het Russische Ministerie van Cultuur werd opgenomen en een plaats vond in "The Municipal Gallery A-3".

De Malevich Foundation
omschreef zijn werk als volgt:
 "Het scheppen van Gerard van den Oetelaar begeeft zich op het gebied van de voorwerpfase-kunst en is tevens georiënteerd op de traditie van de nationale Hollandse school van de expressionistische plastiek. Zijn werken zijn uitgevoerd in een unieke techniek, die in de praktijk geen analogie kent."


kunstwerk

Vijf werken werden tevens geselecteerd voor in een permanente tentoonstelling
van buitenlandse kunstenaars in Rusland
kunstwerk02
Tentoonstellingsgegevens
Gerard van den Oetelaar


14 april t/m 28 mei 2000
Galerie Hoeve Den Erver
Bourgognestraat 32a, Beek
Tel. (046) 437 42 93
Tel. (046) 437 26 88
Openingstijden: vrijdag, zaterdag en zondag

van 13:00 - 17:00 uur.

Tevens op afspraak.



Tula News


Tula News
(Russische krant)
Publicatiedatum:
Jaargang:
Uitgave:
Pagina:
 21 maart 2000

 62

Tula

Het is zonder twijfel een unieke culturele gebeurtenis; een tentoonstelling

van een Nederlandse moderne kunstenaar in onze stad. 

Iedere mindere of meerdere geschoolde medemens heeft wel eens gehoord

van Nederlandse kunstenaars uit de17e eeuw en heeft op z'n

minst een kopie van een grote Rembrand gezien.

Dat kleine stukje land, bijna verzonken in de zee, na zijn bevrijding van de

Spaanse overheersing, heeft de hele wereld verstoord met de groei

van zijn economische en culturele zelfstandigheid.

Hiermee is onze kennis met de Nederlandse kunst diep in ons gegrift,

en een tentoonstelling van Gerard van den Oetelaar

in Tula helpt de leegte in onze kennis te vullen.

Tijdens de tentoonstelling van Gerard van den Oetelaar heeft hij drie van

zijn door ons gekozen werken aan het Tula Arts Museum geschonken.

Deze behoren voortaan tot de collectie. De stijl van het abstractionisme

is duidelijk zichtbaar en juist deze abstractie helpt Gerard een filosoof

te zijn in de schilderkunst. Zijn symbolieken vormen een toegepast element

waar de rondingen van de aarde een belangrijke rol spelen,

waarin ieder mens recht heeft op zijn leven. Het is ook geen

toeval dat een van zijn tentoonstellingen de naam droeg van; 

Eerbetoon aan Malevich.

Directeur; Marina Kuzina,
Tula Art Museum
(Russia)


WOONBEELD Magazine


WOONBEELD Magazine
(Nederlandse uitgave) 

Publicatiedatum: 1997  Pagina: 1 t/m 4
Indonesie tot Singapure

AutoDidact

Schilderen met Materie

PERAB



Einde - The end